10 misverstanden over CRM
Over CRM bestaan veel misverstanden. Nog vaak worden we verrast door het beeld dat sommige mensen hebben van een CRM-systeem. We hebben de meest gehoorde misvattingen op een rijtje gezet.
1 CRM is voor grote bedrijven
Het is een misverstand om te denken dat CRM alleen geschikt is voor grote bedrijven. Alsof kleinere bedrijven geen klanten hebben of geen service willen leveren. CRM is juist ook geschikt voor bedrijven met een minder groot of zelfs klein klantenbestand.
2 Ik heb al een financieel pakket met een CRM module
Een CRM module binnen een ERP-pakket is niet hetzelfde als een dedicated CRM systeem. Dat zal elke CRM-gebruiker beamen. Het is als een timmerman die ook loodgieter wil zijn. Lees het artikel ‘Waarom ERP geen CRM is‘ of het verhaal over ‘Verhaal over appels en peren‘ maar eens.
3 CRM is alleen voor verkopers
Iedereen in een bedrijf die contact heeft met de klant, zou toegang moeten hebben tot CRM. Een goede klantrelatie begint misschien wel bij afdeling verkoop maar daarna komt de rest van de organisatie in beeld. Zij moeten waarmaken wat de verkoper belooft. Hoe meer mensen hun informatie delen, hoe succesvoller CRM wordt.
4 Zodra CRM geïmplementeerd is, hoef je er niks meer aan te doen
Was dat maar zo. Als de markt er om vraagt of als processen binnen de organisatie veranderen, moet een CRM zich daar op aanpassen. CRM is een reis en geen bestemming.
5 CRM is een technologisch speeltje
Technologie is een belangrijk aspect van CRM, maar om de invoering en uitvoering van CRM succesvol te laten verlopen, is betrokkenheid van het gehele bedrijf belangrijk. CRM draait om processen, informatie, kennisborging en mensen. De technologie is het hulpmiddel.
6 CRM kun je gemakkelijk invoeren
Ja, dat klopt. De installatie is zo geregeld. Maar om CRM succesvol te gebruiken, moet het aansluiten bij de wensen en behoefte. Om dat te doen, heb je specialisten nodig die weten waar je op moet letten en welke valkuilen er zijn. Veel implementaties mislukken om dat juist daar geen aandacht aan besteed wordt.
7 Met CRM krijg je nieuwe klanten
Nieuwe klanten zijn belangrijk maar zorg er eerst voor dat goede klanten behouden blijven. Het vasthouden van klanten vraagt een andere aanpak dan het binnenhalen van nieuwe klanten.
8 CRM is een luxe en dat kan ik me in deze tijd niet veroorloven.
Is CRM luxe of noodzaak? De markt is behoorlijk veranderd in de laatste jaren. Ga je als bedrijf hierin mee of blijf je het doen zoals je het al jaren deed? Verkopen in goede tijden is geen kunst. Maar juist helpt CRM om snel en klantgericht te handelen.
9 CRM pakketten moeten geselecteerd worden door de IT-afdeling.
Ja, maar alleen als uw IT-afdeling ook het klantencontact heeft… Bij de selectie van een CRM-systeem moet de gebruiker centraal staan. Betrek de toekomstige gebruikers in een vroeg stadium om ervoor te zorgen dat de wensen en behoeften worden meegenomen. Gebruikers en management moeten bepalen of het systeem de commerciële doelen voldoende ondersteunt. IT moet beoordelen of de techniek in orde is.
10 CRM is duur
CRM systemen kosten geld, soms veel geld. Maar bedenk dat CRM een investering is om je commerciële processen te beteren. Met CRM werk je aan verlaging van kosten door efficiënt te werken en tegelijk aan verhoging van de omzet door effectief te werken. Het gaat om het rendement van het systeem om te bepalen of CRM dan inderdaad duur is.
Meer weten?
We kennen niet alleen de misvattingen rond CRM. We weten ook de voordelen, nadelen en valkuilen. In2CRM doet meer dan het installeren van een CRM systeem. We zorgen ervoor dat een organisatie er succesvol mee werkt. Dan pas zijn wij tevreden.