Ben jij je ervan bewust op welke wijze je nu gebruik maakt van In2CRM binnen jouw huidige sales proces?
Tussen het moment van acquisitie vóór de order en de fase van after-sales ná de factuur, spelen meerdere belangrijke processen die inzichtelijk zouden moeten zijn binnen je organisatie, die bijdragen aan een beter procesbeheer. Het vinden en het winnen van nieuwe klanten, en het succesvol afronden van orders zijn geen kwesties van geluk of toeval, maar van goed gemanagede processen. In2CRM kan hierbij een belangrijke rol spelen.
🖊️Geschreven door Manfred Verheij, Managing consultant bij implementatiepartner CRMCompany.

Wat ook geldt voor de after-sales, die minstens van even groot belang is. Een ontevreden klant biedt namelijk de beste kans om processen te verbeteren. Het adequaat oplossen van klachten kan zelfs resulteren in een meer tevreden klant dan wanneer een order direct correct wordt afgehandeld. In2CRM helpt om te begrijpen hoe klanten benaderd moeten worden. Door bijvoorbeeld te analyseren welke klanten bepaalde productgroepen niet kopen, maar wel interesse zouden moeten hebben, kun je gerichte acties ondernemen om klanten te stimuleren en beter te bedienen. Dit draagt bij aan klantenbinding en het vergroten van de omzet.
Onderstaand zijn er een aantal best practices beschreven die we bij onze klanten hebben geïmplementeerd, met als doel het salesproces te optimaliseren.
Verdeel je klanten in groepen en categorieën met SBI-codes
We maken gebruik van SBI-codes (Standaard Bedrijfsindeling) om de branche van onze klanten te identificeren en te verfijnen, waardoor zij hun klanten gericht kunnen benaderen, bijvoorbeeld met nieuwsbrieven.
Het is essentieel om de potentie van klanten te herkennen, niet alleen op basis van het aantal medewerkers, maar ook op branche-specifiek niveau. Als jouw doelgroep divers is, kan het lonend zijn om deze te segmenteren. Voorbeeld: Als ik alleen schuurpapier verkoop, zal de omzet per medewerker gemiddeld genomen vergelijkbaar zijn. Maar in een gevarieerde branche, zoals de afbouwsector en stukadoorsbedrijven, liggen de verkoopmogelijkheden veel breder.
In2CRM biedt de mogelijkheid dat je vertegenwoordigers een lijst met klanten krijgen die een bestedingsruimte van bijvoorbeeld 40% hebben. Dit stelt hen in staat om gericht actie te ondernemen en kansen te benutten.
Event driven marketing: informeer proactief je klanten
In2CRM geeft je de mogelijkheid om je klanten proactief op de hoogte te houden van belangrijke gebeurtenissen binnen het verkoopproces.
Stel je voor: een klant dient een klacht in. Zodra de klacht is opgelost, wil je de klant daarvan op de hoogte brengen. In2CRM stuurt een automatische, informerende e-mail zonder dat je klant hiervoor zelf actie hoeft te ondernemen en te informeren naar de status van de klacht.
Aan het einde van de dag wordt er door In2CRM gekeken naar welke klachten nog openstaan en welke er zijn binnengekomen. Je ontvangt een melding per e-mail zodra jouw klacht in goede orde is ontvangen en in behandeling is genomen.
Of je nu je klanten actief of passief wilt informeren, met In2CRM is beide mogelijk. Wij maken deze event-driven marketingconfiguraties op maat voor onze klanten, zodat jij jouw klant op het juiste moment en op de juiste manier kunt bereiken.
Net Promoter Score (NPS)
Een implementatie die een hoge optimalisatie in het salesproces omvat is het gebruik maken van de Net Promoter Score (NPS). Deze score geeft aan in welke mate klanten jouw organisatie zouden aanbevelen aan vrienden of collega's.
Alleen klanten die een 9 of 10 geven, zijn zeer tevreden, terwijl scores tussen de 5 en 8 als normaal worden beschouwd. Het is essentieel om zowel de zeer tevreden als de zeer ontevreden klanten te identificeren. Voor de ontevreden klanten is het belangrijk om te kijken hoe hun tevredenheid kan worden verbeterd.

In2CRM biedt inzicht
Een voorbeeld van hoe we dit aanpakken is door deze scores in te lezen en hieruit data te verstrekken aan onze klanten. Door effectief relatiebeheer en klantbehoud kunnen we ervoor zorgen dat klanten tevreden blijven en behouden blijven. Hoe meer informatie we hebben, hoe gerichter we met onze klanten kunnen communiceren en problemen kunnen oplossen. Dit is dus één van de tools die In2CRM biedt die inzichten geeft die nodig zijn om klanttevredenheid te bevorderen en het behoud van klanten te maximaliseren.
Wil je In2CRM (meer) onderdeel maken van jouw bedrijfsstrategie waardoor je op den duur het maximale uit je salesproces kan halen? Neem dan contact op, we helpen je graag!