Verhoog het aankoopgedrag van je klanten met cross-selling


In2crm geeft je de mogelijkheid om via cross selling meer producten aan je klanten te laten zien. We leggen je graag eerst uit wat cross sell precies inhoudt, en hoe je op deze manier je klanten ervan overtuigd meer te kopen. 

Wat betekent cross-selling?
Cross-selling is de klant een extra product aanbieden dat past bij wat ze op het punt staan te kopen, of al hebben gekocht.
Ongeveer 10% tot 30% van de omzet in e‑commerce is te danken aan de extra aangeboden producten. We leggen hier uit waarom cross-selling zo belangrijk is en hoe je deze verkooptactiek in In2CRM op de juiste manier inzet. 



Wat is cross-selling?
Cross-selling is een verkooptechniek waarbij je de klant een extra product voorstelt, dat bij het gekozen product past.

Als voorbeeld:

·       Als een klant een nieuwe cementmixer heeft geselecteerd, kun je de klant een extra mengmateriaal voorstellen.

·       Wanneer een klant een bouwlamp toevoegt aan het winkelmandje, kun je een set batterijen of snoeren aanbieden.  

·       Klanten die op zoek zijn naar ventilatoren, hebben waarschijnlijk ook interesse in de bijpassende filters of constructiebeslag.

Cross-selling helpt je om je conversiepercentage te verhogen en meer producten te verkopen. Bovendien biedt het je de mogelijkheid om meer producten uit je assortiment te tonen aan je klanten, met meer tevreden consumenten als gevolg.

Bijverkoopartikelen instellen in In2CRM

In In2CRM wordt cross-selling aangeduid als bij-verkoop artikelen. Dit houdt in dat je extra producten kunt aanbieden die aansluiten op het hoofdproduct dat de klant kiest. Dit helpt niet alleen om de verkoop te verhogen, maar ook om klanten beter te ondersteunen met bijpassende artikelen.

In2CRM ondersteunt 2 manieren om bij-verkoop artikelen in te stellen: handmatig ingestelde koppelingen met koppelartikelen én recepten en bij-verkoop suggesties op basis van wat klanten eerder gekocht hebben. 


1. Handmatig ingestelde koppelingen
Koppelartikelen (één-op-één koppeling)

Bij koppelartikelen wordt er direct een specifiek artikel gekoppeld aan een ander artikel. Dit is ideaal wanneer een product altijd een aanvullende accessoire of onderdeel nodig heeft.

Voorbeeld:

Wanneer een klant een wastafel selecteert, wordt automatisch een bevestigingset voorgesteld. Deze set is essentieel voor de installatie en wordt direct gekoppeld aan de wastafel.

Recepten (één-op-veel koppeling)

Met recepten kun je een lijst van aanvullende producten aan een hoofdproduct koppelen. Afhankelijk van de instellingen kan de klant één of meerdere opties kiezen uit deze lijst.


Er zijn twee soorten recepten:


Multi select: Nee
– De klant kan één artikel uit de lijst kiezen.
Voorbeeld: Bij de aankoop van een wastafel kan de klant uit verschillende sifons van diverse merken of types kiezen. Er wordt slechts één optie geselecteerd die het beste bij de behoeften van de klant past.

Multi select: Ja – De klant kan meerdere artikelen tegelijk selecteren.
Voorbeeld: Bij de aankoop van dakpannen kan de klant ook aanvullende producten selecteren, zoals een linker- of rechter gevel pan, vorsten of andere hulpstukken. Zo krijgt de klant meteen alles wat nodig is voor een complete installatie.

 

In2CRM recept Multi select één op veel koppeling
In2CRM recept Multi select één op veel koppeling (klik op afbeelding om te vergroten) 

 

 

2. Bij-verkoop suggesties
Bij-verkoop suggesties in In2CRM werken op basis van klantgedrag. Het systeem analyseert eerdere bestellingen en offertes en kijkt welke aanvullende producten andere klanten bij eenzelfde product hebben gekocht. Op basis hiervan doet In2CRM automatisch een suggestie voor extra producten die interessant kunnen zijn voor de klant.

Voorbeeld:
Wanneer een klant dakpannen bestelt, ziet In2CRM dat andere klanten bij dezelfde dakpannen vaak ook tikpanhaken en nokvorsten kopen. Op basis hiervan doet het systeem automatisch een suggestie om deze aanvullende producten mee te bestellen. Zo krijgt de klant direct alles wat nodig is voor een complete dakafwerking.


Bij-verkoop In2CRM
Bij-verkoop In2CRM (klik op de afbeelding om te vergroten) 


Wat is het verschil tussen deze cross-sell opties?

Zowel de handmatige koppelingen als de bij-verkoop suggesties hebben zo hun voordelen: 

- Handmatige koppelingen geven je als verkoper meer controle. Je bepaalt precies welke producten worden aangeboden en kunt garanderen dat de voorgestelde artikelen technisch compatibel zijn. Dit is vooral belangrijk voor producten waarbij foutieve combinaties problemen kunnen veroorzaken.

- Bij-verkoop suggesties bespaart je veel tijd. Je laat In2CRM automatisch patronen herkennen en aanbevelingen doen op basis van eerdere aankopen van klanten. Dit is minder arbeidsintensief, maar kan soms minder relevante of niet-technisch passende suggesties opleveren.

Het voordeel van cross-selling in In2CRM 

Met deze flexibele instellingen help je je klanten om eenvoudig extra benodigdheden te vinden, terwijl je zelf extra omzet genereert. In2CRM maakt het gemakkelijk om bij-verkoop artikelen op maat in te richten, afgestemd op de specifieke behoeften van jouw branche.   

Wil jij cross-sell in In2CRM gaan gebruiken voor jouw klanten of wil je meer te weten komen over de mogelijkheden van In2CRM? Neem dan contact op, we helpen je graag verder!