In2CRM Connect
In2CRM kan prima via een smartphone, tablet of browser gebruikt worden. Hierdoor heb je via internet altijd en overal toegang tot actuele klantgegevens. Of andere gegevens. Want dat bepaal je zelf met In2CRM Connect.
Productiviteit
Onderzoek heeft uitgewezen dat mobiel CRM-gebruik leidt tot stijging van de productiviteit bij medewerkers. Daarnaast neemt de efficiëntie van bedrijfsprocessen toe.
Ondersteunde devices
In2CRM Connect is de verzamelnaam van technieken om gegevens via In2CRM te ontsluiten. In2CRM Connect kan alle informatie beschikbaar stellen waar In2CRM verbinding mee heeft. Dat betekent dat ook informatie uit andere systemen zoals ERP en MS-Office documenten toegankelijk worden gemaakt via mobiele platformen. In2CRM Connect kan op de volgende devices worden gebruikt:
- Smartphone
- Tablet
- Browser
Smartphone
Onder smartphones verstaan we o.a. de volgende telefoons:
- Apple iPhone
- Android
- Windows Phone
- Blackberry
De lay-out voor smartphones is aangepast door de menu’s wat groter te maken. Dit maakt het navigeren gemakkelijker. Via de smartphone kun je gegevens raadplegen. Je kunt simpele acties uitvoeren, zoals het maken van een rapportage of taak.
Tablet
De volgende tablets worden ondersteund:
- Apple iPad
- Android
- Windows
De tablet biedt een volledige interface die lijkt op de interface van In2CRM zelf. De versie biedt veel ondersteuning om informatie duidelijk te tonen. Previews krijgen ondersteuning, evenals grafieken, websites, afbeeldingen en zelfs documenten. Dus met een iPad kun je onderweg de documenten op je eigen netwerk bekijken.
Je kunt items bewerken of aanmaken inclusief nieuwe relaties en personen.
Browser
De browser gaat nog een stapje verder dan de tablet. Dat komt vooral omdat een browser in de regel over een breder scherm beschikt. De volgende browsers worden ondersteund:
- Internet Explorer 9 en hoger
- Chrome
- Firefox
- Opera
Techniek
In bovenstaande netwerk-diagram is te zien hoe de netwerkarchitectuur is opgezet voor de In2CRM Connect oplossing. De webapplicatie (mijn.in2crm.nl) wordt door CRMCompany gehost. Een gebruiker logt in met een e-mailadres. Aan de hand van het e-mailadres wordt een verbinding gelegd met de In2CRM Connect webservice bij de klant, over poort 443. Voor authenticatie wordt voor elke aanroep een token gegenereerd. Deze bestaat uit de inlog-gegevens van de gebruiker. De wachtwoorden voor In2CRM Connect zijn dezelfde als de wachtwoorden van de In2CRM desktopapplicatie.
De webservice (in het diagram te zien als crm.klant.nl) draait binnen de Windows service ‘In2CRM Connect’. Deze service kan op afstand worden bijgewerkt als er nieuwe of gewijzigde functionaliteiten beschikbaar zijn.
Welke data op welk device?
Als bedrijf kun je je eigen mobiele omgeving samenstellen. Per device bepaal je met de menu’s van In2CRM de functionaliteit en wie er beschikking over heeft. Dat is best bijzonder. Buitendienstmedewerkers zullen immers andere informatie nodig hebben dan servicemedewerkers.
En wat doen we met de documenten?
In2CRM gebruikt je eigen CRM-database om gegevens te tonen. Maar daarnaast heb je tal van documenten die je onderweg ook in wilt zien. Denk aan Word documenten, Excel calculaties of PDF-documenten.
Met In2CRM Connect kun je op je device toch de documenten van je fileserver tonen. Dus Word documenten kun je gewoon opvragen op de iPad!
Voorbeelden van toepassingen
De meest gebruikte toepassing is de buitendienstmedewerker of manager die ook buiten de kantooromgeving toegang wil hebben tot gegevens zonder een laptop mee te slepen. Je kunt je eigen businessrules opvragen en de informatie van je eigen klanten, contactpersonen en projecten. Onderweg kunnen de rapportages en taken al worden gemaakt. Ze zijn direct verwerkt voor de rest van de organisatie.
Een servicemedewerker moet vooral de gegevens van de bezoekadressen en openstaande calls hebben. Hij moet zijn tijd en materiaalverbruik kunnen registreren en de beschikking hebben over technische documenten en achtergronden.
In showrooms wordt In2CRM Connect ingezet om met klanten langs producten te lopen. Tijdens het gesprek kan aanvullende productinformatie, zoals specificaties of foto’s, opgevraagd worden. Aan het einde van het gesprek staat het bezoek netjes geregistreerd.
In projectorganisaties kunnen medewerkers gedetacheerd worden. Toch wil je ze toegang blijven geven tot een deel van de informatie. Bovendien moeten ze hun uren bijhouden.
Geen internet?
In2CRM Connect kan niet werken zonder internetverbinding. De enige manier om zonder internet en zelfs zonder netwerkverbinding met In2CRM te werken is via de offline modus.