25 C’s van CRM

De C van Customer Based Accounting

Customer Based Accounting houdt in dat je niet langer de kosten en opbrengsten per afdeling centraal stelt, maar per klant. De essentie is dat we het proces inrichten rond de klant. Omzetten kunnen op veel verschillende manieren in In2CRM getoond worden. Dit kan zo uitgebreid worden als je zelf wilt. Hoe meer er geregistreerd wordt in In2CRM, des te meer informatie je hier uit kunt halen.

Zonder In2CRM kunnen de totale verkoopkosten alleen worden verdeeld over alle klanten. Vaak spreek je dan over Activity Based Accounting. Dankzij CRM beschikken we over Customer Based Accounting: door het registreren van alle verkoopactiviteiten worden de inspanningen inzichtelijk. En als je die afzet tegen de omzet, krijg je een heel ander beeld van je klantenbestand. Zo zie je veel beter wat een klant echt oplevert en wat het kost om dat te bereiken.

Ervaring leert dat Customer Based Accounting een heel ander beeld van je klanten geeft. Zo blijkt vaak dat je beste klanten (meeste rendement tegen de minste inspanning) helemaal niet de klanten zijn waar je elke dag druk mee bent. Vaak zijn dat juist klanten die meer kosten dat ze opleveren. Juist die goede klanten, waar je niet veel voor hoeft te doen, wil je niet kwijtraken. Dankzij Customer Based Accounting wordt die kans een stuk kleiner.